⚠️ Този форум е архив (само за четене).

Бременност, майчинство и закони

Има малка подробност: тези които са на по-висока заплата, не получават такива еднократни помощи. Освен това, другата уловка в закона е такава, че взимаш 90% от брутната, НО не по-голяма от нетната ти заплата (това в случаите, когато осигурителният Ви доход е по-голям от минималния). Така че, тези 90% са само прах в очите. Защото се получава, че при заплата 600 лв. накрая не взимаш 540 майчински, а около 400 лева.  }:->
Unicorn това верно ли е P-(? Ама как така и кой определя дали ще е после 540 или 400 *crazy*?На каква база?Нещо не ми е ясно...
Давам ви пример.Брутната ми заплата е 840лв, а нетната 620лв.90% от 840лв са 756лв.Тъй като не може майчинствоно да надхвърля нетната заплата няма да взимам 756,а 620лв.Аз така ги разбирам нещата.
Изроди!!!Няма ли кой да осъди държавата?
Цитат на: mariana в 18.12.2007 15:44

Давам ви пример.Брутната ми заплата е 840лв, а нетната 620лв.90% от 840лв са 756лв.Тъй като не може майчинствоно да надхвърля нетната заплата няма да взимам 756,а 620лв.Аз така ги разбирам нещата.


Мисля че не е точно така. Ще зимаш 90% от нетната заплата (средно за последните 6 месеци), в твоя случаи 90% от 620лв. 
Не,грешиш! 90% от брутното възнаграждение.Дори Ники го е обяснила на 1стр.
Хайде не спорете, а вижте тук http://www.odit.info/?s=6&i=53259&f=3 на дълго и нашироко сме коментирали темата, на какъв доход е най-изгодно да се осигуряваш преди да излезеш в майчинство
goldi не мисля, че това, което сте коментирали е надълго и нашироко....По-скоро се обсъжда единствено вариантът да се осигуряваш на 1400лв, но не ми стана ясно (нямам счетоводно образование) по колко месечно ще трябва да се внасят за тези 6 месеца.Само разбрах, че накрая ще се вземат нето към 980лв. Но това не отговаря на всички въпроси.А който няма възможност да се осигурява на толкова какво прави?Ясно е, че ще взима други пари, но не е ясно точно колко...
Ами ние няма как да обсъждаме всякакви доходи, като те интересува по-конкретно напиши за какъв доход искаш да разбереш и ще ти кажа утре как стоят нещата
Абе майчета Вие ме стреснахте :angry: как да изчисля колко ще ми е майчинството като ме осигуряват на 640 лв.? Удържат ми усигоровки 300 лв.!
Ей джудже недей така бе как 300 лв осигуровки на 640 брутен доход. Максимум 160-170 лв да ти удържат осигуровки и данък.
мамита сериозно ли не може да се взема повече от нетната заплата въпреки че ме осигуряват доста повече  :girl_impossible: ужасссс, ето че отново има спирачки и тук
Значи аз от 01.01.2008 се осигурявам на 2000, адвокати счетоводители всички ми казаха че ще взимам 1800 лева, това е 90% от брутната заплата. Та така момчета, ще взимате 90 % от парите на които сте били осигурени през последните 6 месеци.
Ето ви цитат от Кодекса за социално осигуряване и сами си направете извод дали са 90%  от брутното или нетното, а довечера ако ми остане време ще сметна стъпка по стъпка за да стане по ясно

Възнаграждение, от което се определя обезщетението

Чл. 41. (1) (Доп. - ДВ, бр. 64 от 2000 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване се изчислява в размер 80 на сто, а за временна неработоспособност поради трудова злополука или професионална болест - в размер 90 на сто от среднодневното брутно трудово възнаграждение или среднодневния осигурителен доход, върху които са внесени или дължими осигурителни вноски, а за самоосигуряващите се лица - внесени осигурителни вноски за съответния риск за периода от шест календарни месеца, предхождащи месеца на настъпване на неработоспособността. Дневното парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване не може да надвишава среднодневното нетно възнаграждение за периода, от който е изчислено обезщетението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2002 г., в сила от 01.01.2002 г.) За дните, включени в периода по ал. 1, се взема предвид среднодневната минимална работна заплата за страната за съответния период, ако лицето:

1. не е било осигурено за всички осигурени социални рискове;

2. не е било осигурено за всички осигурени социални рискове без трудова злополука, професионална болест и безработица;

3. е ползвало неплатен отпуск, който се зачита за трудов или служебен стаж;

4. е ползвало отпуск за отглеждане на малко дете;

5. (нова - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) е било осигурено по законодателството на друга държава по условията на международен договор, по който Република България е страна.

(3) (изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) За дните, включени в периода по ал. 1, през които лицето е получавало парично обезщетение от общественото осигуряване за временна неработоспособност или за бременност и раждане, се взема предвид доходът, от който е определено паричното обезщетение.

(4) (Нова - ДВ, бр. 67 от 2003 г.) Сумата, от която се изчисляват паричните обезщетения, не може да бъде по-голяма от максималния месечен размер на осигурителния доход, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за периода, от който се определят паричните обезщетения.

(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 67 от 2003 г.) Начинът на изчисляване на обезщетението се урежда с акт на Министерския съвет.


Право на обезщетение при бременност и раждане

Чл. 48а. (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2004 г., в сила от 01.07.2004 г.) Осигуреното лице има право на обезщетение за бременност и раждане, ако има осигурителен стаж 6 месеца като осигурено за всички осигурени социални рискове, за всички осигурени социални рискове без трудова злополука, професионална болест и безработица или за всички осигурени социални рискове без безработица.


Обезщетение при бременност и раждане

Чл. 49. (1) (Доп. - ДВ, бр. 104 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Дневното парично обезщетение при бременност и раждане се определя в размер на 90 на сто от среднодневното възнаграждение или осигурителния доход, определени по чл. 41 и не може да бъде по-голямо от среднодневното нетно възнаграждение за периода, от който е изчислено обезщетението и по-малко от минималната дневна работна заплата, установена за страната.
(2) (Нова - ДВ, бр. 68 от 2006 г.) При придобиване право на парично обезщетение при бременност и раждане през периода на изплащане на парично обезщетение за бременност и раждане или за отглеждане на дете обезщетението е в размера, определен по ал. 1 за предходното дете, ако това е по-благоприятно за лицето.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 104 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 68 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Когато лицето е осигурено на повече от едно основание, общият размер на дневното парично обезщетение не може да бъде по-малък от минималната дневна работна заплата, установена за страната

И между другото Малена правилно се е ориентирала да се осигурява на 2000 лв, защото за 2008 г. това е максималният осигурителен доход, а за 2007 беше 1400 лв. Та една майка, която се е осигурявала на 1400 лв през 2007 г. сега взема от 900 до 1050 лв. на месец майчинство в зависимост от броя на работните дни през месеца